24. februar 2014

3 timer og 57 minutter!

Nesten som små barn i advent. Vi teller dager og minutter. Og i dag er dagen hele 3 timer og 57 minutter lenger enn ved vintersolverv. Fantastisk. VÅREN NÆRMER SEG, med raking, beskjæring , graving og sjauing. Ikke lenge til en kan gå i T-skjorte og forsøke å late som det er sommer. Imidlertid er dagene for øyeblikket preget av lommetørkle, halstabletter og hostesaft. Det blir kun nødvendig prikling..... 



....og "produksjon" av noen hundre navne-"pinner" - laget av litt stive plastikk-skilleark for ringpermer. Veldig greie når de stikkes ned langs potteveggen. Og billige! Tror neppe de kommer på mer enn 2 øre pr. stk. men vi har ikke finregnet på det.

Og her er noen av våre venner som lengter etter å komme ut til det herlige "friluftslivet" de hadde forrige sommer.



Og her er tre Raku-lamper (keramikk) som Lars lagde for mange år siden.  De rakk aldri å få egen lampeskjerm, og har isteden fått nydelige silkeroser og pynteplass i  spisestua.

Hilsen Lars

6 kommentarer:

  1. Det er ikke mye som tyder på at dagen har blitt lenger og lysere hos oss i dag. Det blåser og bøtter ned på sitt aller beste hos oss i dag, men tanken på at dagene faktisk har blitt lengre og lysere er no god alikevel :)
    Så flott det spirer i planterommet hos dere! Det er herlige vårtegn det :) Og egen produksjon av navnelapper,,,det var slettes ikke dumt. Så kan heller kroner spart brukes til annen hagemorro. I tillegg synes jeg faktisk det er litt mer morro med hjemmelaget enn å bare hente på butikken.
    Flotte lamper du har laget! Fungerer utmerket til silkeroser også :)
    Riktig god bedring,,,håper forkjølelsen slipper taket fort!

    Hilsen Tone

    SvarSlett
  2. God bedring ! Det var noen smarte navnelapper. I fjor tenkte jeg at selvsagt husker jeg hva jeg har sådd, men det gjorde jeg ikke ... I år så har jeg klippet opp striper av rømmebeger og satt navn på frøpottene. De buer litt, så skilleark er nok enda litt lurere. Og spiringen ser jo veldig god ut - lykke til med prikling!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Takk for hyggelig hilsen! Jeg synes det er mye enklere å kutte opp skilleark av plastikk, enn å klippe opp isbokser og yogurtbeger. Skillearkene er ikke like stive, men greit nok til småpotter. Det finnes både litt tykke og tynne, og en bør få tak i de litt tykkere. Til større potter har jeg registrert at noen klipper opp hvite persienner, og har fått tak i et par stykker selv for dette formålet. Lett å klippe opp, greie å skrive på og enkle å stikke i jorda - og helt gratis. Lykke til, til deg også.
      Hilsen fra Lars.

      Slett
  3. Herlige bilder :) Har brukt samme løsningen selv,men i år er det billige trekniver fra europris og opptenningsfliser (saget i to) fra biltema som prøves ut.
    Ha ei finfin hageuke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, fint at du likte bildene( hagen ). Har vært inne på bloggen din og blitt inspirert, Og.. jeg leser og strikker mellom slagene. Eller, i januar, februar er det nok strikking det går mest i, mens jeg tenker og planlegger våren. Må liksom ha mest mulig ferdig før hagesesongen. Så endel julegaver er allerede i boks.
      Nå er det nye agaver som skal slå rot, samt at jeg såvidt har startet med pelargonia stiklinger. Neste uke håper jeg å komme skikkelig igang.Herlig at våren kommer. Ha en fortsatt god helg! Eirin

      Slett