4. april 2014

Min blå resept.....

Idag har jeg sammenlignet meg med både maur og Fredrik markmus (barnebok av Leo Lionni). Maur, fordi jeg er ute og jobber så fort sola varmer, og Fredrik markmus fordi jeg samler på inntrykk, farger, varme. Jeg nyter våren og gleder meg over spede spirer og fuglekvitter. En utrolig deilig dag. !!

I enkelte bed jeg luker føler jeg nesten at jeg broderer. Livredd for å luke vekk noe som ikke er ugress, men en og annen staude jeg ikke husker hvor er, og som dukker opp innimellom. Skulle nok hatt litt bedre oversikt. Men det er fint å ha tid til å "pusle", og tenke på deling og plassering av gamle og nye stauder.



Kaffepausene nyter jeg på en stein ved denne blåveisen, og tenker som Bjørnstjerne Bjørnson:

Jeg velger meg april
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier, 
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,
-i den blir somren til!

Vårlig hilsen fra Eirin

12 kommentarer:

  1. Så flott blåveis! Det er moro med alle variantene som fins av plantene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke hva den heter, men vakker er den.

      Slett
  2. Høres ut som en aktiv og herlig dag i hagen! Nydelig blåveis :) Håper blåveisen blir et innslag i hagen hos oss også etter hvert. God helg ønskes fra Tone

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, aktivitet er det nok av, men godt å ha tid til å nyte også. Idag er det gjødsling i regnvær.
      God søndag.

      Slett
  3. Mmmm..lekker blåveis! Litt for eksotisk for Stavanger..ser den jo aldri her!
    God søndag! mvh Eli.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kommer nok langveis fra, men trives godt her.

      Slett
  4. Fantastisk blåveis!..jeg er så svak for boble/fylte blomster...
    Deilig vårdag i hagen :)
    Ønsker en fin ny uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å nyte sol og varme om våren! Og,:herlig med regn idag.

      Slett
  5. Vår, vår, vår, både i ord og bilder! Så utrolig lekker med fylte blåveis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,og regn igår og idag gjør at alt skyter fart !!
      Fortsatt god vår.

      Slett