8. oktober 2014

MED TOPPLØS "KJÆRESTE" GJENNOM GAMLELANDET...

For vår del er hagesesongen er så godt som over for denne gang, og for tiden holder vi - litt umotiverte - på å "pakke ned" hagen for i år. Så sist helg hadde vi lyst til å gjøre noe som ikke hadde fornavnet "Burde" eller "Måtte".

Og siden værutsiktene var gode, valgte vi å benytte helgen til en tre dagers tur i de svenske høst-skoger - rett over grensen. Turen gikk i toppløs (cabriolet) to-seters Mazda MX-5 rundt i det idylliske Dalsland og Bohuslän. En gang et vakkert stykke Norge! Nå snart tilbakekjøpt fra svenskene av velbemidlede, ferierende nordmenn. Vår nåværende to-seter er forøvrig vår felles "kjæreste", og nummer tre i rekken, etter at vi for noen år siden oppga sjølivet, solgte snekka og ble landkrabber.

Turen gikk først via Kornsjø, Ed og Bengtsfors til den sjarmerende lille byen Åmål ved innsjøen Vänern. Derfra sydover langs Vänern mot Vänersborg. Med åpen bil holder en seg helst unna motorveier, og kjører i bedagelig kosefart på krokete småveier, langs kanaler, elver og sjøer, med hyppige må-bare-ut-og-se-stopp, i det høstfargede landskapet.

Filmen "Fucking Åmål" har nok gitt byen et noe underlig rykte. For oss var den en vakker liten perle av en småby, med sine vakre gamle bygninger, kanalen, broene, parkene og småbåthavna.

Sannsynligvis fikk vi med oss de siste dagene med sol og temperaturer på mellom 15 og 20 grader. På turen var vi også innom Trollhättan, med sitt fantastiske vann-, og sluseanlegg.
 Det enorme anlegget ligger like utenfor sentrum og er et supert turområde for gående (som oss) joggere (det er ikke oss) og syklende. som sammen med Göta kanal ble en sammenhengende vannvei tvers gjennom Sverige, fra Gøteborg til Østersjøen.

( "Piken på broen" av L. Bjerke).

Høst-vakkert var det over alt, men dessverre ikke mye "action" å ta bilder av. Hverken slusing, sprut i fossen eller båter på kanalen. Så for å formidle et visst inntrykk, viser vi nedenfor noen bilder vi har hentet noen fra nettet.

Vannveien er 190,5 km lang, hvorav 87,3 km. er menneskeskapt med kanaler, sluser og akvedukter (vann som renner på bro over vei og jernbane). Og det er hele 58 sluser på strekningen. Opprinnelig ble denne vannveien ble laget for å slippe unna den så kalte Øresundstollen (datidens bomstasjon)

I dag er vannveien en stor turistattraksjon, som kan nytes fra turistbåter, egen båt, kano og kajakk, eller til fots og på sykkel på turveiene langs kanalen. Så vakkert at det opplagt er noe for en hageelsker

Vi tok også turen ned til tettstedet Kungälv (se kartet) med sin sjarmerende bebyggelse og den mer enn 700 år gamle Bohuslän fästning. Festningen har en utrolig interessant historie og har spilt en nøkkelrolle i forholde mellom de tre naboene Sverige, Norge og Danmark. Du finner selvfølgelig alt om dette på nettet om du vil vite mer.
(bilde fra nettet)
  Turen gikk innom flere småsteder underveis, men kameraet ble dessverre ikke alltid tatt fram. På hjemoverveien kjørte vi via Munkedal, langs den vakre innsjøen Bullaren, gjennom Enningdalen, og opp langs Iddefjorden til Halden.

Det ble stadig små stopp underveis, - med "utflukter" til fots. Noen korte, og andre ganger opptil tre-fire kilometer. Vi så ørn, tiur, rådyr, elg, katt, og en stakkars "flådd" revsom lå i veikanten.

Dalsland er forøvrig kjent for sin store elgstamme. Og på denne tiden av året er det ikke overraskende om en rett som det er "møter" på stolte eksemplarer av skogens konge langs de svingete småveiene. Ovenfor ser du en noe skeptisk han-elg som ikke var helt sikker på om den likte å bli fotografert - bare tyve meter fra veikanten og bilen. Bilens annen-sjåfør, som satt på første rad nærmest kongen, var også litt usikker...

Og her er en hel elg-familie, som stakk til skogs før vi fikk fram kameraet...

Noen konserter fikk vi ikke med oss på denne turen. Og gartnerinnen fikk heller ikke med seg hjem denne fine skulpturen, som hun helt klart mente ville gjort seg enda bedre hjemme i hagen, enn her utenfor den gamle kirken i Åmål, som nå er kulturhus/konsertsal.

Kort sagt: En deilig, avslappende, kvotefri høsttur til gamlelandet Dette er en veldig fin "turløype" for den som liker biltur og vakker natur. Og superfin når en i tillegg kjører "toppløs".

Og til slutt et bilde av bilen og dens Eier(in).