17. februar 2015

HELT NATURLIG KUNST.....

Hvis vi ikke får en runde nummer to, blir dette den korteste vinteren vi har opplevd etter at vi slo oss ned i Sponvika. Snøen og noen "milde minusgrader", kom i månedsskiftet januar februar, og vi rakk så vidt å sikre oss noen foto-minner før "vinteren" plutselig forsvant igjen - etter bare en snau uke. 

Det spørs om det var det hele....eller om det kommer en runde til. Mars kan jo være ganske så uberegnelig. Her er i hvert fall noen fantastiske kunstverk som naturen selv hadde å by på disse vinterdagene:

Avansert is-skulptur ved hagedammen.

Snø-relieff laget av Helene Harefrøken.

Visst er nordlyset fantastisk, men utsikten fra egen terrasse her sydpå er ikke så verst den heller. Her, en ettermiddag.


Og her: Litt senere på kvelden. (Egen hage med uthus og drivhus i forgrunnen) Vinteridyllen i Sponvika er nydelig. Faktisk så vakker, at vi er ganske så åpne for en liten vinterrunde til, hvis den ikke blir for lang eller kald....  

Mild vinterhilsen fra Sponvika.

26 kommentarer:

  1. Hej Eirin og Lars.
    Det ser rigtig dejligt ud oppe hos jer.
    Kh. Inger og Jørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jørn. Takk for hilsen. Hyggelig at du følger med på hva som skjer her. Vi leser også stadig dine innlegg - med stor glede. Selvfølgelig er våre sommerplaner - også i år - noen deilige dager i Silkeborg, med god musikk og noen hagebesøk i området. En tur til vestkysten med et par hager under veis, skal vi også få med oss. Håper vi kan sees denne gang, om dere ikke er bortreist. Som du sier, er det riktig dejligt her oppe, men som du vet, er vi også av de nordmenn som synes at "det er riktig dejlig å være norsk - i Danmark" - som det heter på våre kanter. Hils din kone.
      Mvh. Lars

      Slett
  2. Hei! Flotte bilder. Iskunst er spennende. Jeg må si at jeg misunner dere den korte vinteren. Her er hagen mer eller mindre islagt. Kan nesten si god vår! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Vika nedenfor huset har stort sett vært isfri i hele vinter, så her kan morgenkaffen nytes mens vi ser på svaner, ærfugl, ender, hegre, rådyr og av og til en rev. Idag er det igjen, sludd og vind, så beskjæringen utsettes. :-))

      Slett
  3. Flotte bilder :-)) Vi kan også klare oss godt uten mer vinter! God uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ut som gråvær med sludd og vind fortsetter, så da kan vi med god samvittighet se på litt ski fra Falun :-))

      Slett
  4. Nydelig kunstverk! Kort vinter kunne jeg godt hatt, for her er den alt for lang. Vinteren er sikkert ikke over enda, så kanskje du får tatt flere flotte bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser ut som om det kan bli flere vinterbilder ! Skikkelig surt og kaldt idag. Men inne begynner det å spire og gro i div. potter.
      Ha en fortsatt fin uke.:-))

      Slett
  5. Så fine bilder. Det har jammen ikke vært mye til vinter her i Østfold, nei. Når du bruker armeringsjern, kjøper du de ferdig og i så fall hvor? Hvordan fester du dem, hvis de ikke står inntil veggen da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Takk for hyggelig hilsen. Jeg satser på at du tenker på såkalte armeringsnett? De (og vanlig armeringsjerne) kjøper du i byggvareforetninger som selger trelast, Leca osv. Det finnes to typernett. Et med tynne jern (ca. 4 mm.), og et med tykkere. I hagen holder det lenge med det tynne. Det er lettere å håndtere, enklere å kutte og mye rimeligere enn det tykke. Størrelsen er vanligvis 5 m. lange, og 2.10 - 2.40 brede. Jeg har holdt meg til 2.10 da de er tryggere å frakte på en henger. Du får også kjøpt de i halv størrelse, men det er vanskelig få utnyttet dem skikkelig. Bør fraktes på en henger som har et langt/uttrekkbart stag, så du ikke krasjer med nettet i skarpe svinger! Det er noe skranglete greier å frakte, så jeg har pleid å binde fast en fem meter lang stige på hengeren - som jeg legger nettene oppå. Stor tang til å klippe med koster et par hundrelapper på Biltema. Til treverk fester jeg dem med kramper som er så store at når jeg fester over et kryss i nettet, så går krampen minimun to tredjedeler inn i treverket. Til frittstående ting, som ikke står mot vegg (som portaler, porter, gjerder, rosebuer og klatrestativ) har vi lager av 70x70mm. eller 95x95mm. trykkimpregnerte stolper som er festet til bakken med jordspyd. (De er mye billigere på biltema enn i en byggvareforetning!) Fest armeringsjernet godt så blir konstruksjonene stive og holder lenge. Det mange eksempler på hvordan vi har brukt armeringsnett til slike konstruksjoner i bloggen vår. Har du spørsmål, så send oss en mail. Beklager hvis det ble for detaljert, men sånn ble det. Burde kanskje lage et eget blogginlegg (med bilder) om det en gang?. Hilsen Lars

      Slett
  6. Vad trevligt att du/ni kikade in hos mig så att jag hittade hit! Visst kan is bilda fantastiska formationer. Underbara bilder på solnedgången hos er. Nu ska jag kika vidare på er fina blogg/ Hälsningar Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hilsen! Tittet akkurat innom deg og så på stier (ganger)i hager. Det liker vi .:-))

      Slett
  7. Vakre bilder av naturens egne kunstverk! Dere har en skikkelig fin hage med veldig mange spennende vekster jeg gjerne skulle prøvd ut i min egen, men jeg regner med dere bor i en mye mildere sone enn oss. I vår svenske hage ligger snøen ennå.
    Tusen takk for en veldig god beskrivelse og anbefaling ang. robotgressklipper. Husqvarna er et av de merkene jeg vurderer mest seriøst! :-)
    Ha en fortsatt fin vårvinterdag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk Stein. Joda. Vi har jo noen spennende vekster, men det blir nok bare småtteri når vi legger sammen hva dere har i to-og-en-halv hage! (dessverre regnes balkonghagen bare for en halv hage!). Ja, mildt klima her, men det betyr også lite sne og mer tele i bakken....
      Lars

      Slett
  8. Flotte bilder og vinterkunst! Vinteren har sin sjarm :)
    Ja, denne vinteren har vært mild. Blir spennende å se fremover.
    Nyt vintervåren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edgar. Takk for det. Kameraet jeg har er et snart 10 år gammelt lite lommestørrelse kamera, og jeg har veldig lyst på et nytt og bedre ett. Vurderer fram og tilbake hver uke.... Det er jo veldig hyggelig med "flotte-bilder-kommentarer", men blir det sørlig mange flere av dem, er jeg redd for at drømmen om nytt kamera ryker!

      Slett
  9. Tack för din vänliga kommentar på min sida! Ja, och så hittade jag hit... =o))
    Vackra vinterbilder, ja, det handlar om att ha rätt blick för att se all konst naturen bjuder.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi syntes også det er fint å finne nye blogger.! Så det var hyggelig å finne din.
      Vi kommer til å titte innom.:-))

      Slett
  10. Vilken vacker kvällsutsikt ni har. Helt underbart.
    Ha det bäst. Åsa

    SvarSlett
    Svar
    1. Kveldsutsikten er bra.. og nå har vi sol til 16.15 !! Idag er det snø, vind og temmelig surt, og jeg bruker dagen til litt blogg, og til å planlegge sommerens krukker.
      Fint å oppdage bloggen din.:-))

      Slett
  11. Hej Eirin og Lars
    Jeg måtte jo også lige kigge ind til jer, nu har jeg meldt mig som fast læser. I har også noget med himmelbilleder, kan jeg se. Jeg er ret vild med smukke himmelbilleder :)

    SvarSlett
  12. Nydelige bilder! Ja vinteren er vakker den også. Jeg er glad vi har 4 årstider, selv om våren nok slår de andre :-). Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Greit med fire, men den grønne kunne kanskje vært litt lengre...?

      Slett
  13. Hittade hit tack vare kommentar på min blogg! Vilken fin trädgård ni har! Fastnar särsliöt för hur ni använder sten och vatten - spännande!
    Allt gott!
    Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og velkommen. Vi er heldige som bor i et område med mye sten. Allt gott til dej også !

      Slett