12. mars 2015

SIKRE VÅRTEGN....

 Da er vi igjen i gang igjen.... Det spirer i bakken, det spirer i vinduskarmene, og det kjennes nesten ut som det spirer i armer og bein også! Kanskje vi er blitt in-spire(rt) ?

Ikke noe å utsette på "antrekket" til Hasseltreet. Det har god smak,


... og er et riktig flott syn i senvinter-hagen.


Denne julerosen har blomstret siden desember. Den blomstrer fortsatt, og har flere knopper som er på gang. Etter vår mening er den et klart bevis på at "...jula varer helt til påske" ! (som det heter i sangen...)





Her er en julerose-nykommer med sine aller første knopper.


 I vinduskarmen inne står små tomat-, agurk-, paprika- og andre planter. Om en ukes tid skal de flyttes ut i drivhuset.

Et par "Pappegøyeblomst-planter" (Strelitzia reginae) titter fram i den lille boksen sin, og lurer på om de kan få tilbringe sommeren i vår hage. Og det skal de veldig gjerne få lov til.


Naboen er også i gang i hagen. Heldigvis har han ikke flere enn ni (ser det ut som - når jeg teller fra vinduet) "prydbusker" (Lindetrær) som må beskjæres. Men ni ganger ca. 287 grener blir jo faktisk.....ganske mange!



Det er et sikkert vårtegn når jeg (Lars) avslutter mørketidens kunstneriske inneaktivitet, med å ramme inn vinterens malepalett ( 50 x 60 cm.). Den har fått tittelen "Klar for hagen". Og ute venter den store "hage-paletten" på å bli dekorert med alle regnbuens farger, og bli forvandlet til sommerens vakreste bilde...

Vårlig hilsen fra Eirin og Lars.

24 kommentarer:

  1. Så fint hasseltre dere har! Veldig flott med de lange rankene :) Nydelige juleroser opgså! De er min store favoritt i vårhagen. Jeg har også noen som har stått med knopper siden i desember, men de ser ikke like friske ut som dine, for mine har vært dekt av snø ganske lenge. Men knoppene som ikke er skadet reiser seg igjen nå. Jula varer helt til påske ja... ;))

    Vakkert maleri!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hasselen er flott, og jeg merker at jeg får lyst på flere juleroser, første året de blomstrer hos oss.
      Nyt dagen:-))
      Eirin

      Slett
  2. For en flott hasselbuske dere har! Juleroser er en favoritt i hagen denne årstiden og i år ligger vi vel godt an til at de blomstrer som best i påsken:-)
    Det var et nydelig bilde - jeg likte fargene i det! Maler du kun til "eget bruk" eller har du utstillinger også?
    Vårhilsen fra Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora.
      Takk for hilsen! Har hatt en god del utstillinger med kunsthåndverk og malerier opp gjennom årene.Nå er det imidlertid 10 år siden siste separatutstilling. Orket ikke lenger stresset med å skulle ha et visst antall bilder ferdig til en bestemt dato osv. Så nå maler jeg kun fordi jeg liker det, og selger et bilde av og til til folk som tar kontakt... Det ligger også noen få bilder til på siden HAGE-GALLERI i hovedmenyen, om du ikke har sett dem.
      Hilsen Lars

      Slett
    2. Takk for svaret! Jeg hadde ikke lagt merke til den siden, nå skal jeg gå inn der og titte:-)
      Hilsen Nora

      Slett
    3. Fint, men som du vil se, så har vi nettopp skiftet navn på siden til GALLERIET

      Slett
  3. Hei! Innmari fint hasseltre. Vi har ett, men det er fremdeles ganske lite. Julerosene strekker på seg. Fint bilde. Fargene passer veldig godt til tittelen. Det er så vanvittig deilig med vår. Ha det fint i hagen! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er glad i hasselen, den ser vi når vi tar morgenkaffen.:-))
      Lars har fatt en akutt rygg samt influensa, vart siden søndag. Prøvde seg en tur i hagen igår, men det var dumt, idag er det virkelig ille. Kjipt når han har gledet seg slik til våren...Og vi har det fantastiske været !!

      Slett
  4. Tjusig palett och väldigt fina tomatplantor! Visst är julrosen fantastisk som klarar att blomstra under snön! Undrar hur den bär sig åt?
    Allt gott!
    Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det er underlig at julerosene blomstrer også under snøen. Vi flyttet dem i fjor, og de trives tydligvis mye bedre der de står nå.
      Nyt vårdagen:-))

      Slett
  5. Herlig i ord og bilder! God vår i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en mann med akutt rygg og influensa, og det er mildt sagt frustrerende når han. ønsker seg ut i vårværet. Men.. jeg nyter våren i hagen:-))

      Slett
  6. Visst är det härligt när det spirar både ute och inne! Hasselträdet är otroligt vackert med sina hängen. Härliga färger på din tavla, färger man blir glad av. Trevlig helg/ Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig når det spirer, men med nattefrost og tele i bakken, er det litt begrenset hva vi får gjort i hagen...
      Ha en fin uke.

      Slett
  7. Visst är det härligt med Hassel i sin egen trädgård. Fina bilder på vårtider.
    Ha det bäst. Åsa

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig med hassel, og under den kommer blåveisen. Jeg gleder meg.:-)
      Eirin

      Slett
  8. Ååå...så stor og flott hassetre dere har!
    Flott syn og ingen blomst slår julerosene...urtolig lenge de står!
    Wow...for et flott maleri!!!
    Mye fint i vekst har dere også...en kan jo ikke annet en bli inspirert:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, juleroser er utrolig flotte, og nå står det flere på ønskelisten vår!
      Gøy at du likte den innrammede paletten til Lars. Det gjorde jeg også, og det var kanskje litt av grunnen til at han rammet den inn :-)
      Hilsen Eirin

      Slett
  9. Åh, vad jag gillar den koloristiska, expressionistiska målningen! Jag blir glad!
    Vad duktiga ni är som kommer åt att fota julrosor. Jag tycker att det är jättesvårt.

    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Og som jeg skrev til Inger Marie: Gøy at du likte paletten til Lars. Det gjorde som som sagt jeg også, og det var kanskje grunnen til at han rammet den inn :-)
      Eirin

      Slett

      Slett
  10. Vårtegn er det aller, aller beste=) Det er bare å nyte! God helg til dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det samme til dere :-))
      Eirin

      Slett
  11. Hvor ser det flot og kunsteriskt ud jeres hasseltræ - foto'et ligner næsten et maleri. Og jeg synes, at jeg kan se en ny bygning på vej i baggrunden - er det rigtigt?

    De er store og flotte jeres tomatplanter i vindueskarmen og de må have fået godt med lys, siden de er så kraftige. Mine er desværre blevet noget ranglede, men heldigvis kan tomatplanter tåle at blive plantet dybt, så det bliver min redning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Takk for hyggelig kommentar. "Bygningen" du ser i bakgrunnen er den store roseportalen som vi laget sist vår. Det ligger et innlegg om den på den 31. mai 2014 - om du vil se. Tomatplantene hat vokst mye siden bildet ble tatt, og blitt veldig kraftige og fine. Ganske sikkert fordi vi har god belysning hengende over dem: 2x36W lysrør på 4200 grader Kelvin fargetemperatur - 12 timer i døgnet. Det funker bra! Ha en fin søndag.
      Hilsen Lars

      Slett