21. september 2016

FLITTIGE SOM NOEN MAUR...

Noen arbeider tydeligvis i hagen om natten mens hagens eiere sover. Da jeg kom ut på gårdsplassen i dag tidlig ble jeg møtt av dette, i det sola tittet over åsryggen mot vest etter en natt med mye dugg og tåke. 

Vi hører rett som det er om det å være flittig som en maur. Men hva en gjeng edderkopper har klart å "strikke/hekle" sammen i løpet av natten kan også være et ganske imponerende syn når morgensola viser det fram.

Når helsa er grei, er vi vel selv også vanligvis det mange vil karakterisere som flittige som noen maur. Og de siste dagene har jeg klart å vippe 13 meter granitt-kantstein (som jeg skrev om i forrige innlegg) over på den lille traktoren med henger, og kjørt disse ned i hagen der de skal erstatte slitne halvråtne jernbanesviller.

Denne steinen, som hadde en litt større dimensjon, og en annen form enn de andre, og med nok plass til to normale rumper, ble til en pausebenk på gårdsplassen ved porten ned til hagen. Vi har i lenge lurt på hvordan vi skulle gjøre i denne litt intetsigende kroken til en hyggelig del av hagen, og nå synes vi absolutt at vi har funnet en glimrende løsning.

Hilsen fra Eirin og Lars.

14 kommentarer:

  1. Dom har verkligen varit flitiga , spindlarna. Vi har också ovanligt många spindelnät i år. Sten är alltid användbart. Vi har en nästan likadan bänk av en stor och bred kantsten. Det bli en jättebra bänk att sitta på och håller i alla väder. Ha det fint. Carita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Takk for hyggelig hilsen. Ja, sten er virkelig fint å bruke i hagen. Håper vi kan ta turen innom hagen deres en gang. Vi har i hvert fall ambisjoner om en Sverige-, og Stockholmstur neste sommer.
      Hilsen Lars.

      Slett
  2. Det ser fint ud med pausebænken, men I skal nok ikke sidde for længe, så bliver I kolde i rumpen :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      ja, det er nok ingen koseplass om vinteren, men om sommeren er den jo varm og deilig... Skal hilse fra Eirin.
      Lars.

      Slett
  3. Svar
    1. Takk, takk. Og selv om den er hard, så er den faktisk ganske god og sitte på. Særlig på morgenen, da de første solstrålene kommer over åsen...
      Lars

      Slett
  4. Da har jeg kost meg med de siste innleggene på bloggen! Rullestolhaging er vel bedre enn ingen haging?! Kjekt at du på bedringens vei Eirin! Selv om det tar tid. Fortsatt fin høst og god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Så hyggelig at du fortsatt følger med oss! Og takk for gode ønsker. Håper du også får en fin høst. Hilser fra Eirin.
      Lars.

      Slett
  5. Hei Eirin og Lars

    Ja, sten er fantastiske - ligesom mere varige! Det ser godt ud:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten Takk for alle dine hyggelige hilsener og kommentarer. Ønsker deg en riktig god høst fra oss.
      Lars.

      Slett
  6. Ja, det blev verkligen glimrende! Hur i hela friden fick du den på plats?!
    Hoppas Eirins hälsotillstånd förbättras stadigt!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Laila. Det er viktig å bruke hodet - ikke ryggen - og bruke god tid og holde seg til fysiske prinsipper og lover. Da hjelper det godt med både et langt spett og en sekketralle. Jeg fikk rullet den ned fra tilhengeren ca. der den skulle være, vridd og vippet den på plass med en sekketralle, og vippet den opp med et spett, så jeg fikk lagt noen treklosser under den (i første omgang) og deretter noen granittstener som føtter. Skal hilse fra Eirin, som så smått har begynt å stelle litt med sine pelargonier...
      Hilser fra henne.
      Lars.

      Slett
  7. Etter å hatt en "PC-pause" på godt og vel en måned ble jeg glad når jeg logget inn idag og så at dere fortsatt blogger! Etter å ha vært så heldig å få besøke hagen deres i sommer er det ekstra moro å følge med på bloggen, nå ser jeg jo alt tydelig for meg når jeg leser og ser bildene.

    Så godt å høre at det går framover med Eirin selv om det går langsomt. Og med en vakker hage å kikke på fra terassen og et strikketøy for hånden kan man sikkert legge fine hageplaner for neste sesong! Jeg blir også imponert over all jobbingen til Lars! Vi har jo også mye stein i hagen og er det noe jeg kan skrive under på så er det at å frakte, flytte og arbeide med stein er TUNGT! Pass på ryggen sier jeg bare:-)

    Det skal bli spennende å følge med på hva dere finner på med plassen der dere har hatt plantekassene, det gleder jeg meg til å lese om!

    Så vil jeg ønske fortsatt god bedring til Eirin og fortsatt god arbeidslyst til Lars! Mange hagehilsener fra Nora (Peter hilser)

    P.S. Så at dere hadde hatt i underkant av 200 besøkere i hagen, da var det nok på grensen til trafikkaos i Sponvika kan jeg tenke meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora (og Peter!)
      Takk igjen for hyggelig hilsen. Vi satte stor pris på å ha besøk av dere - alle tre - i sommer, og har absolutt planer om et besøk hos dere neste sommer. Denne sommeren ble jo dessverre ganske avkortet for vår del. Ja rå kraft eller god rygg holder ikke til slikt arbeid. Det må brukes tid, hjelpemidler og fysiske prinsipper om kraft, arm og moment må utnyttes. Jeg skrev nettopp i et svar til Lailas kommentar (ovenfor) om hvordan jeg fikk benken på plass.

      Vi har mange planer om hva vi skal gjøre i hagen neste vår, men har som nevnt (ovenfor) også planer og en Sverigetur, og et besøk hos dere! Takk for gode ønsker. Håper dere får en fin høst!
      Hilsen fra oss begge.

      Slett