10. februar 2017

Gammelt nytt på en fredag...




Vel, da har Eirin, som nettopp har hatt en omsorgsrunde med sine pelliser,  manøvrert meg bort til PC`en for at jeg skal skrive noe bare fordi det er fredag. Og jeg som skrev i forrige innlegg at jeg ikke liker å si noe hvis jeg ikke har noe å si!, Men det får bli litt gammelt nytt, siden de tre eller fire siste innleggene våre nettopp har handlet om våre planer for det kommende  året. 

Som sagt har vi fjernet alt som heter drivbenker for grønnsaker, og et grow-camp drivhus, for å utvidet et bed med 25 kvadratmeter, for å få mer plass til prydvekster. Vi har flere busker, trær og stauder som trenger litt andre vekstmuligheter enn det de har der de står, så denne våren kommer til å starte med en større flytteprosess i hagen. 

Deretter skal vi lage nytt hagerom for overskuddsplanter bak uthuset, og ytterligere tre tujaer skal opp med rot, og gi plassen sin videre til noen flotte løvtrær som står på venterommet,

 gjøre ferdig utvidelsen av bedet langs hekken, som i høst ble lagt i en bue rundt urtidstreet, slik at dette nå står i bedet. Dette for også å gi oss litt mer planteplass.

Vi har nå stått på med hagen i 16 år,, og ser nå slutten på det vi kaller anleggsarbeid og store prosjekter .Etter St. Hans innfører de to 70 - åringene annleggsstopp. og har tenkt å feire med et par tre hageselskap,...

...ta en hagetur til hagevenner i Stockholm, to turer til Jylland, (en jazztur og en hagetur), og så håper jeg (Lars) på en kosetur, med de to kjærestene på bildet, rundt i Telemark. 

Forøvrig skal tiden brukes på å bare pusle i hagen 
og henge mest mulig i hengekøya..... 

...bortsett fra at jeg skal realisere en mangeårig drøm om å få orden i hage-sysakene på uthuset. Der er det bare helt kaos, og jeg har som mål å få det like fint i redskapsboden min som Ingolf, utenfor Randers på Jylland, har det i sin. Da kan også vi ha "åpen hage med åpen uthusdør".

Jeg holdt nesten på å glemme at jeg også skal gjøre ferdig programmet for Halden hagelags tur til Jylland, sommeren 2018, som jeg har påtatt meg ansvar for. Program og planlegging skal være ferdig før 4. april, da det skal presenteres for hagelagets medlemmer på et møte, sammen med at jeg skal vise bilder og fortelle fra noen av de fine hagene vi skal besøke. Det gleder jeg meg til. 

Fredagshilsen (høres nesten ut som fredagspilsen) fra Eirin og Lars, som egentlig ikke hadde noe nytt å meddele, bortsett fra at våren stadig kommer nærmere, og at det blir fredagspils til rekene i kveld
.

20 kommentarer:

  1. Hei Eirin og Lars

    Jeg er sikker på at det bliver fint hos jer - forarbejdet og omtanken er imponerende!

    Ha en dejlig pilsner aften:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi hadde en fin kveld :-)
      Idag har vi hatt strålende vær, så vi ser fram til litt mildere vær, og mulighet til å komme litt igang ute.

      Slett
  2. Det er så imponerende alt dere gjør og har fått til. Det høres flott ut med en hagetur til Jylland!
    Ønsker dere en god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Må nok si at du har ganske så mye på gang selv :-)
      Hagetur til Danmark er liksom endel av sommerferien for oss, alltid like
      hyggelig !
      Eirin

      Slett
  3. Hei. Dette kommer til å bli bra. Intet mindre enn imponerende. Flott med en hagetur til Jylland. Ønsker dere en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Vi se fram til å komme i orden nå i sommer, og skal i år som tidligere år til Danmark og se nye hager og treffe hagevenner :-)
      Ha en fortsatt god helg.
      Eirin

      Slett
  4. Jeg er så imponert over alle store og små prosjekter dere stadig har gående. Ikke mye gammelt nytt føler jeg:) Så fint å arrangere hagetur til Jylland. Det blir spennende å få høre om den etter hvert.
    Riktig god helg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Små og store prosjekter er litt drivkraft for oss når vi holder på i hagen :-)
      Og, Danmark er et deilig land !
      Ha en fortsatt god helg.
      Eirin

      Slett
  5. En härlig attityd ni har till allt! Vilken stor lycka det måste vara att verkligen dela intressen med varandra! Och "hagen" ser ut som en dröm! (Snygg bil ;-))!)
    Ha det gott!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å ha felles interesse i hage :-) Og veldig kjekt å ha en praktisk mann
      som fikser det meste.
      I år ser vi fram til å nyte hagelivet..
      Eirin

      Slett
  6. Spændende med et nyt bed, det skal nok blive godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid plass til nye planter :-)
      Skulle gjerne lykkes litt bedre med roser, så det blir nye forsøk i år, og flytting av de som ikke ser ut til å trives.
      Ha en fortsatt fin helg.
      Eirin

      Slett
  7. När det gäller trädgård så har man alltid något litet projekt på gång där. Ni kommer säkert att få ordning i Er redskapsbod för Ni har ju en bra förebild om hur Ni vill att det ska vara.Visst är det underbart att dela trädgårds intresset med andra .Bilen skulle jag bra gärna önska stod på vår gård men man kan inte få allt.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, når vi holder på med hage blir det alltid små eller store prosjekt, det er noe av gleden og inspirasjonen ved å holde på :-)
      Akkurat det med boden tror jeg nok ikke skjer i år...
      Ha en fortsatt fin helg.
      Eirin

      Slett
  8. Det var jo ikke småtterier dette heller, det blir en del timer for å gjøre alt dette. Skal bli spennende å se resultatene!
    Flotte hageturer dere planlegger og Telemark har jo fantastisk mye fint å by på. Moro å høre at dere kommer til byen vår i sommer. Si ifra hvis dere vil ha tips på hager å besøke. Ellers er dere selvsagt hjertelig velkommen hit!

    Hilsen fra Nora og Peter

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt steiarbeid må jo til..
      Vi har tenkt å ta en tur til Stockholms-området i andre halvdel av mai. Vi kommer gjerne innom dere, og tar gjerne imot tips om andre hager. (Har også et håp om at det passer for Laila (Fagerdala) og Carita og Bertil)
      Ha det godt :-)

      Slett
  9. Hvafornoe ? De to 70-åringene lurte meg flere ti-år i alder.
    De to store steinene som bryter opp den stramme linjen er artig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjelder å stå på så lenge man kan, og ikke tenke på alder :-)
      Nå er det meldt mildvær igjen, så da er det ut og fortsette.
      Ha det godt.

      Slett
  10. Egentligen tar det väl aldrig slut, anläggningsarbetet i en trädgård?
    Fäster mig vid att det ingår en tur till Stockholm i era sommarplaner. Det gläder mig! Min syster kommer hit från Spanien i slutet av maj och stannar till midsommar, i övrigt är det fritt fram!'
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
  11. Korrigering: Min syster kommer den 23 maj och fortsätter till goda vänner på annan ort den 15 juni. Hoppas det underlättar ert planeringspussel!
    Kram

    SvarSlett