7. juli 2017

BARE "HAGEVANDRING" DENNE GANG...

 Det første jeg fikk tips om da vi skulle sette i gang med blogging, var at: Dersom du ikke har noe fornuftig å skrive om, så ikke gjør det! Og det har jeg forsøkt å holde meg til. Det var jo litt det forrige blogginnlegg (som jeg skulle ønske hadde blitt lest av flere!) blant annet handlet om. Da hadde jeg faktisk noe jeg syntes var "viktig" på hjertet! Denne gangen blir det litt motsatt. Har egentlig ikke noe spesielt på hjertet, bare en stor godtepose med "hagesmågodt" å dele ut. Hele 50 biter. Kanskje til og med noen av dine favorittbiter?

For de siste par ukene har vi gjort lite i hagen - utover å vanne og luke, og har derfor ikke noe nytt å fortelle om selve hagen. Så her kommer en billedserie om pene planter i hagen, med korte kommentarer. Jeg begynner med dette bildet av vår Calicantjus (kinesisk krydderbusk), som i dag blomstrer for første gang.

  Og det ble en veldig vakker opplevelse! Vi har opplagt fått en favoritt til i hagen (i tillegg til den koreanske kornellen etter nesten fem uker med vakker blomstring!). 

Vi har mange ulike - kanskje 30-40 bladliljer - hosta - i hagen, og flere av dem har begynt å blomstre den siste uken. Her kommer et lite utvalg:

Forholdsvis småbladet og morsom bladlilje fordi den krøller og vris seg. Den vokser under noen skyggefulle syriner.

Det samme gjør disse.

  På skyggesiden av gårdsplassen holder på å lage en liten samling av noen av dem.

Denne storbladete hostaen vokser under en blodhassel.

Denne småbladete hostaen vokser under en vanlig hassel

Her vokser to storbladete hostaer over en liten steinmur ved uteplassen ved den store hagedammen.

Og mange av hostaene blomstrer.  Som snilene, er også vi veldig glade i hosta. Men det er nok også den eneste likheten. Vi er hverken spesielt treige eller slimete, og gjør lite skade i hagen.

Disse står også under noen syriner nede ved hekken. Grønn med hvitt i kantene...

...og en hvit med grønt i kantene.

Og gul med lysegrøn, og mørkegrønn i kantene.

Og en storbladet grønn med hvite kanter

Eller lysegrønn og mørkegrønn.
Denne vokser delvis under en flikete japansk lønn

Denne smålbladete og ensfargede bladliljen tåler faktisk å stå i full sol uten å bli blek eller få sviskader. Den står like ved den øverste av de to store dammene.

Denne mer blå-grønne og storbladete varianten får hvitere blomster, mens mange av de andre får mer lyseblå blomster. Så noe litt annet:

Bunndekker er bedre enn ugress!

Stålklematisene vokser bra i sine stativer av armeringsjern.

 
Akkeleiene har en tendens til å dukke opp med stadig nye "antrekk". Akk-så-lei en kan bli av det! Denne derimot kommer igjen år etter år i den samme vakre kjolen.

Fikentreet som ble kappet helt ned etter frostskader for to år siden har fått en god ny start. Til våren må det beskjæres og formes mest mulig som et tre. men en del fiken ser det ut til å bli allerede til høsten.

Sukulenten er dekorativ i steinbedet foran uthuset.

Klematisen er det også plass til på den store roseportalen

Og så et par bilder fra den øverste hagedammen.

Jo mer det vokser til langs kantene og i vannet, jo finere blir det.

De høye blomsterstenglene på alunrot er veldig dekorative mot en grønn bakgrunn.

Eirin bruker en del tid på å vanne og stelle alle sine pelargonier. De fleste er ganske vanlige, men det finnes også  noen litt sjeldne eller eksklusive litt innimellom. Jeg har ikke greie på det men knipset noen jeg syntes var fine:







En ca. 40 cm. høy daglilje.

En gul papave - ca. 30 cm. høy.

Kan nesten minne om hvit syrin, men neida; det er ligusterhekken som blomstrer!

Veldig liten krage på denne presten. det er nok ingen sokneprest, men kanskje bare en kapellan eller hjelpeprest.


Det brokbladede tempeltreet blir bare finere og finere.


Nå har også flere av liljene begynt å blomstre. Her er et par-tre av dem.






Noen synes det nærmest er ugress, men dersom den holdes under kontroll, er den jo vakker. Her har den ca. fem kvadratmeter å utfolde seg på under noen syriner, på toppen av en liten steinmur.


Og noen peoner som fortsatt holder hodet høyt.






På veggen bak lekestua (der barn ikke kommer til) vokser denne klatrerosen, som kan sees fra gangstien på nedsiden av skråningen på baksiden.


Japanspireaen som vokser foran og under blærespireaen, har begynt på sin andre blomstringsrunde i sommer.

Vi har noen eksemplarer av sommerblomsten løvemunn i hagen. Og så har vi fått denne løvehalen. Og den har jo absolutt likheter med en løvehale. Løvemunn og løvehale. Kanskje vi ender opp med en hel løve neste år? Vi har jo noen eksotiske ting i hagen fra før av, som egentlig ikke skulle kunne vokse her. Så kanskje hel løve blir det neste? Men nei - da kan vi jo ikke holde åpen hage!

Ballblommen er helt utsprunget, og blomstrer nok ikke mange dager til...


Et par roser holder på å vokse til på portalene våre.




Midt inne i hage-jungelen står den storbladede katalpaen lunt og fint i den vandrende skyggen.

Side om side, med magnolia (foran), parykkbusk, blå riddersporeog hassel i bakgrunnen.


Den storbladete kastanjebronseblade-stauden har ikke bare flotte blader, men er også et syn når den blomstrer.


Det er deilig og beroligende å høre lyden av bekken som renner ut i den nederste dammen, med litt vakkert gult ugress langs kanten.

Håper du likte godteposen vår. Hilsen Eirin og Lars.



22 kommentarer:

  1. Hei Eirin og Lars

    Det ser super ud - flot vækst!

    Flot blomst på første billede, den kan minde lidt om en magnolie, og en anden slægt Sinocalycanthus. Spændende! Og ny for mig!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Ja den er flott. Den er kun to år gammel i vår hage, og vi gleder oss til at den kan bli litt større og ha en rik blomstring. Nå har den kun tre blomster og like mange knopper. Vi har kjøpt den hor Tommy Ahnby som driver den spennende Gullmarsfjordens plantskola i Munkedal i Sverige ca. en times kjøring nord for Göteborg og en time fra grensen mot Norge, der hvor vi bor. Vi var der og handlet med vårt hagelag. Jeg vet ikke om han selger, eller tar imot besøk av enkeltkunder. Hvis du ikke finner en planteliste på nettet, så si i fra til meg så kan jeg skaffe deg en. Den er meget spennende! Du kan eventuelt kontakte meg på mail om dette: eirin-lars@hotmail.com
      Hilsen Lars.

      Slett
  2. Joda, godteposen falt i smak den:-) Hostaer er flotte planter, her i hagen blir de flere for hvert år. Det eneste negative med dem er vel snilene og at de er sene på våren, men ellers har de bare fordeler synes jeg. Vakre, frodige, tåler tørke forholdsvis bra (hvilket vi kan like i vårt tørre klima), fyller ut fint i bedene, kan deles og bli flere , klarer skygge mm, mm.
    Ønsker dere en fin helg i hagen!
    Hagehilsen Nora

    SvarSlett
  3. Så mange flotte hosta dere har! Hosta er veldig anvendelige i hele hagen, for de tåler så mye. Jeg likte godteposen veldig godt :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Hyggelig å høre. Det blir nok sikkert flere godteposer siden også... Tydelig at Hoste ar en favoritt. Skal ta med bilder av noen flere neste gang. Fortsatt god sommer!

      Slett
  4. Oi, her var det mye å glede seg over! Takk for hageturen, må nok komme tilbake for en ekstrarunde. Flotte hosta, liljer, fiken og tempeltre, prester og peoner - så fin blomstring har vi ikke i min hage... God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bille.
      Ja, ta en ekstrarunde. Og så er det jo mulig for en tur ned til oss også, om du har lyst og anledning. Å gå en runde i hagen er jo det aller beste. Kun en drøy time fra Oslo!
      Hilsen Lars

      Slett
  5. Det var mye spennende, og så mange flotte hostaer. Her har noen av mine bare så vidt begynt på blomstringen. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hosta er en anvendelig plante i hagen:-) Jeg har så smått begynt å samle på mini hostaer også..
      Ha en fin helg.
      Eirin

      Slett
  6. Hei. Det var litt av en godtepose. Så mange flotte hostaer. Mye spennende dere har i hagen. Ønsker dere en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hosta har et flott bladverk og det er jo stor variasjon i farger og fasong på bladene, dessuten kan alle tulipaner og annen vårløk blomstre i bedet først:-)
      Ha en fin helg.

      Slett
  7. Ni inte bara har en välstrukturerad trädgård utan den innehåller mängder av spännande växter. Kryddbuskarna är ganska nya här i Sverige, jag har två stycken som är hybrider av kinesisk och amerikansk kryddbuske. Påstås vara något härdigare, jag vet faktiskt inte.

    Och Hostor är ett fantastiskt släkte, de kan man inte få för många av, jättefin presentation!

    Kram på er!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, Gunilla. Alltid hyggelig med dine kommentarer. Vår krydderväkst kommer - som jeg svarte Karsten i hans kommentar - fra Gullmarsfjorden plantskola i Munkedal. Det gjør kanskje dine også? Og visst kan man ikke få nok Hostaer. I løpet av sommeren skal vi innom den såkalte Hostahagen på Jylland utenfor Videbæk/Ringköbing. Der skal de visstnok ha mer enn 2000 ulike varianter. Ha en fortsatt god sommer.

      Slett
  8. Bloggæsterne bestemmer jo suverænt, hvad de vil reagere på, og min erfaring er nok, at de fleste ikke har overskud til at indgå i en mere krævende dialog, de gange man prøver at lægge op til det. Så er det enklere at reagere på nogle blomsterbilleder. De fleste blogs fungerer sikkert som en slags havedagbøger - det gør min i hvert fald - så for mig er det også en vigtig ting at registrere, hvad der foregår her og nu. Det kommer der bestemt ikke et underlødigt indlæg ud af.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie. Takk for din kommentar. Ja, det er nok som du sier - det tror jeg også. At jeg skulle ønske at det ble skrevet litt mer om hagens estetiske utforming og struktur, og heller noe mindre om-, og færre pene bilder av tingene som er i haven, er nok min private (og kanskje noen få andre) sin frustrasjon. Og den må jeg nok leve med hvis jeg skal være på hageblogg. Men det betyr jo ikke at jeg kan oppfordre til litt mer stoff om hagens mer kunstneriske utforming. Når vi nå selv anser oss som "ferdige" med hagens planleggings,- og anleggsperiode, vil det nok også for oss bli mer registrering og dagbokblogging av hva som foregår i hagen - slik du skriver.
      Takk igjen for at du deler dine synspunkt. Det liker jeg.
      Hilsen Lars.

      Slett
  9. Jeg skjønte det allerede før jeg begyndte å skrolle nedover.
    Når dere strør ut godteri så er det ikke hva som helst.
    Det var (kanskje) den øverste søtsaken fra Kina jeg suttet lengst på.

    SvarSlett
  10. Likte så absolut godteriet dere byr på, rene lørdagskosen. Den stålklematisen ser flott ut i stativet. Jeg tror jeg må gjøre noe av det samme til neste år.

    SvarSlett
  11. Smukke billeder du viser os. er vild med Hostaer og har selv en del. De er blevet kæmpe store med tiden og har det fint ved vores sø.
    Er helt vild med den kinesiske busk. Så smuk en blomst den sætter. Sådan må jeg vist have i haven.

    God søndag
    Charlotte

    SvarSlett
  12. Så mykje flott de har i hagen.
    Tenk at det fins så mange ulike bladliljer. Eg har ein stor i hagen,
    men forstår at eg må skaffe meg fleire variantar.

    God sommar vidare.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  13. Oj så många spännande växter och hostor, alltså funkia. Vi har också en hel del olika funkia. Jag gillar ju växter, ju fler desto bättre så det är kul att se lite vad ni har i trädgården som blommar den här tiden. Ha en fin dag. Carita

    SvarSlett
  14. Fine bilder fra hagen deres som jeg var så heldig å besøke i forfjor.
    Mange bruker vel bloggen som en slags dagbok, nesten mest for egen del. (Meg selv inkludert)
    Mange av oss driver med makrofotografering og da er det jo nettopp de bittesmå detaljene som er de mest spennende. :-)
    Kos dere masse i hagen!



    SvarSlett
  15. Fine bilder fra hagen deres som jeg var så heldig å besøke i forfjor.
    Mange bruker vel bloggen som en slags dagbok, nesten mest for egen del. (Meg selv inkludert)
    Mange av oss driver med makrofotografering og da er det jo nettopp de bittesmå detaljene som er de mest spennende. :-)
    Kos dere masse i hagen!



    SvarSlett