30. juli 2019

HAGEPAUSE OG LITEN FERIETUR....

Etter en travel sommer - så langt, har vibevilget oss en liten ferietur. Reiste fra hus og hage - for å gjøre noe annet noen dager, selv om værutsiktene ikke var særlig gode for å ta hage-fri. Det var regn ned til København og tivoli om kvelden, men deretter kom en uke med blåblå himmel og mellom 31 og 35 grader.

Vi hadde koblet opp slanger og noen spredere, og et par naboer hadde lovet å skru  på og av, og vanne en del potter og krukker mens vi var borte.

Før vi reiste rakk vi akkurat å spise oss forsynt på søte deilige moreller. Vi fikk hyggelig "hjelp" av barnebarnet Lukas. Det er gøy å klatre i trær, og høyt opp på stigen. Men det er også trygt å ha bestefar som sikkerhetsnett et par stigetrinn nedenfor.

Morellene satt like tett som småskyene på den blå himmelen.  Det ble plukket nok både til naboer ov venner, og Lukas var fornøyd med innsatsen - to fulle boller som skulle spises hjemme sammen med mamma, pappa og broder Julian.

Bra jobba!

...selv om det kan gå litt rundt for en liten kar når han først klatrer i høyden og deretter tar en "snurretur" på huska!

Utsikten fra tredje etasje på hotellet var det ingen ting å si på. Det var det imidlertid på støynivået i frokostsalen, som var fullt av småbarnsfamilier og deltakere på en internasjonal kongress for Jehovas Vitner, med mange høyrøstede amerikanere.

Fra hotellet tok vi "buss-båten" opp til Nyhavn. Der var det imidlertid mer folksomt enn på Kar Johansgate i Oslo en 17. mai. Under båtturen fikk vi et godt inntrykk av det nye Københav, som har lite til felles med det romantiske Nyhavn. Enkelte nye bygninger kunne se ut som de var mer inspirert av ingeniørkunsten i Legoland, enn skeive trehus og bindingsverk.

På naboøya Fyn var vi innom verkstedet og atelieet til den internasjonalt kjente skulptøren Jens Gladschiødt utenfor Odense.

Han lager mange morsomme humoristiske skulpturer, med tids-relevante budskap. Her er  ett eksempel:

Bildet er fra havneområdet i Ringkøbing, der skulpturen "Survival of the fatest", har  stått utstilt i noen år.

Vi lar aldri anledningen gå fra oss hvis vi kan ta en liten kanal-tur. Og en times kanalturlangs vakre elvebredder  midt i "storbyen" Odense var en fin opplevelse.

Deretter reiste vi over til Jylland for å besøke våre hage-venner Lone og Arne, og Svend Erik i Videbæk. Det var igjen inspirerende å se de vakre hagene deres. Selv om vi har sett de flere ganger, var det nye ting å oppdage og gode ideer å ta med hjem! Her er noen bilder fra Lone og Arne sin hage:

Og her er et par fra Svend sin hage - dessverre tatt i strålende solskinn:

Lone og Arne tok oss med til den 6000 kvadratmeter store hagen til Jonna og Knud Erik Vendelbo i Skjern. En hage med en god struktur og praktfulle bed, utformet på en gjennomtenkt og helhetlig måte.

Dagen etter (fredag)  besøkte vi Elna Slott - en bloggvenn -og mannen John som bor utenfor Ringkøbing.

Hagen ble anlagt tidlig på 70-tallet, basert på en gjennomtenkt hageplan der både voksne og barn kunne trives. Mange forandringer har naturlig nok skjedd gjennom årene, men den opprinnelige strukturen var bevart. Hagen hadde flere avdelinger og hagerom rundt villaen somvar plassert midt på tomten. Et riktig hyggelig hagebesøk hos to hyggelige hageeiere!

Etter formiddagsbesøket hos Elna og John kjørte vi ned til Ribe, på vestkysten av Jylland, sør for Esbjerg. Ribe er Danmarks eldste by, full av historie, gamle trange gater og  bygninger. Hele byen er nærmest som et museum.

Vi hadde leid oss inn på et bed and kitchen, et kvartal fra denne hjørnebygningen. Herfra var det bare 2-300 meter å gå gort til byens gamle torg, der hovedscenen også i år var for Ribe jazzfestival. På fredagkvelden fikk vi med oss både en vi med storband-konsert og en blueskonsert før vi ruslet rundt i byen der ulike jazzband spilte på mange av byens småkafeer og restauranter.

Lørdag tilbrakt vi hovedsaklig på gresset foran en liten scene nede ved elven som renner gjennom byen. Her spilte ulike små band med studenter ved det rytmiske musikkonservatoriet i Esbjerg. Vi kom i prat med en orgelspillende norsktalende danske, som underviste på konservatoriet, og også hadde eget utested/spillested i byen. Ved den lille scenen overvar vi tre  konserter der 21 år gammel Gunnar fra Kristiansand spilte Hammon-B3 orgel med tre ulike band. Vi kunne gjerne  hørt mye mer på ham, for han spillte bare helt fantastisk. Alt kom likesom innenfra, og hele han var bare musikk. Og vi fikk vite at den norsktalende dansken vi hadde snakket med kvelden før, var Gunnars lærer.

Så var det hjemreisen  - alltid den beste reisen av alle reiser - på søndag, med båt fra Fredrikshavn til Gøteborg. Selv om det var midnatt når vi kom hjem,gjennomførte vi en vanne- og snilerunde i hagen før vi gikk til sengs.

I dagslyset mandag morgen, fikk vi likevel se hvor tørt det var i hagen, og vannet videre. Yuka-palmen hadde begynt å blomstre i år igjen, og hadde nå hele tre halvannen meter høye  blomsterstammer (mot tidligere to) Den er virkelig litt av et syn!

Dette er en av stokkrosene våre - fått av en god hagevenn.

Det var deilig å gå rundt i hagen igjen og registrere hvordan den nesten  hadde skiftet karakter på bare en drøy uke.

I morgen blir det litt mindre varmt, iskrem med et par barnebarn (som er på campingferie i Strømstad), stell av pelargonier og roser, vanning, gressklipping, rensing av hagedam - hvis vi rekker det - og dags-ferske reker med loff og majones på kvelden.

Hilsen Eirin og Lars,
 som får gjester til helgen, skal holde åpen hage den 11. august, og må få hagen i orden til det.

1. Hei Eirin og Lars!

Skal si dere er på farten :)
    Imponerende og flotte hager dere besøker. Danmark er et deilig ferieland.
    Hagen deres ser flott ut som vanlig :)

Ha en fortsatt fin sommer!

1. Det var en ferie med litt mye program, og litt for varmt:-)
      Men utrolig hyggelig å være sammen med venner, og treffe bloggvenner.
      Hagen ser nok litt bedre ut på bilder enn den egentlig er...
      Godt vi ikke luket før vi dro, det holdt litt på fuktigheten.
      fortsatt god sommer/Eirin

2. Deilig med en ferietur.
    Vennene deres i Danmark, har noen fantastiske hager.
    Hos dere ser det like fint ut selv om dere har vært på ferie.
    Ha en fin sommeruke!
    Hilsen fra Turid

1. De har en litt annen hagekultur i Danmark enn vi har i Norge, og det er utrolig mange fine hager:-)
      Vi tok bilder fra hagen som så litt bra ut...
      Fortsatt god sommer/Eirin

3. Hei Eirin og Lars.
    Store og flotte bær. Tenker det var stas å klatre i treet. Det er ikke ofte barna gjør det nå til dags.
    Alltid koselig med en tur til Danmark. Fantastiske hager dere besøkte.
    Fortsatt god uke.
    Hanne-Lise.

1. Det treet er ganske populært, og supert å klatre i ! Men litt vanskelig å plukke moreller samtidig:-)
      Hagene vi besøkte var ganske forskjellige, og flotte på hver sin måte.
      Morsomt å se hagen til Elna Slot, hvor planen fra tidlig 70 tallet, fortsatt fungerer og at forandringer gjøres ut fra den!
      Nyt sommeren/Eirin

4. Hejsan!

Hur mycket man än älskar sin trädgård är det skönt att komma bort ibland och uppleva andra trädgårdar. Kul att träffa bloggvänner!
    Danmark är ett vackert land med liten annan kultur som influerats från kontinenten, vackra bilder från vårt grannland.
    Ha det gott i er vackra trädgård!

1. Hei Gunilla.
      Vi har snakket endel om det at Danmark har en annen hagekultur, påvirket av kontinentet. Den påvirkningen har vært liten i Norge.
      Elna fortalte at hun hadde vært i hagen din, og at hvordan hagen gjikk i ett/over til naturen omkring var spesiell og flott:-)
      Vi luker/beskjærer og vanner...
      Ha det godt/Eirin

5. Hej Eirin och Lars!
    Vilken skön tur, att kombinera musikintresset med vackra trädgårdar och besök hos vänner.
    Lukas ser riktigt nöjd ut med sin skörd.
    Ha det fint /Marika

1. Hei Marika.
      Det var en deilig tur. Pleier alltid å kombinere hage og musikk:-)
      Lucas var utrolig stolt, etter å ha plukket "tusen" moreller!!
      Nyt sommeren/Eirin

6. Det var rigtig hyggeligt at have besøg af jer. I er velkomne en anden gang.
    Det lyder til, at I havde et par dejlige dage i Ribe. Det er en skøn gammel by, og når der tilmed spilles god musik på torve og cafeer, så er det jo kun at sætte sig ned og nyde det.
    Det ser ud til, at jeres have trods tørken har klaret sig fint, mens I har været væk. Men der er jo altid havearbejde at komme hjem til. I må hygge jer med det!

Hilsen Elna

1. Hei Elna.
      Det var veldig hyggelig å besøke dere og se hagen deres. Det var også fint å se hagen deres når det ikke var så mye som blostret, da kom strukturen og planen tydelig fram.
      Vi hadde et par fine dage i Ribe og fikk sett byen. Overnattet i den gamle bydel.
      Hagen på Skjager fikk vi dessverre ikke sett, da de dro på ferie den dagen vi kom til Ribe.
      Det meste har klart seg passe bra i hagen, men noen stauder har tørket helt inn.
      Og nå får vi heldigvis litt regn fram over:-)
      Ha det riktig godt begge to!
      Eirin og Lars

7. Det gjør seg med litt ferie og forandring. Og virkelig noen flotte hager dere har besøkt.
    Jeg liker godt det nestsiste bildet med roser.
    God helg!

1. Hei Vigdis.
      Godt med ferie, men det var nok noen dager for lenge med den hagen vi har...